waarover en waarom / worüber und warum

Alexandra KochAls inwoner van de EU beleef je veel. Toen ik in 2004 naar Nederland kwam was ik druk bezig met het "inburgeren". Je verwacht, dat een verhuizing binnen de EU wettelijk goed geregeld is. Dat is ze misschien ook, maar dat is natuurlijk altijd afhankelijk van hoe je het bekijkt.
Toen heb ik al het één en ander mogen beleven waarover ik zei: "daar zou ik een boek over kunnen schrijven!“ Ik kom straks zekers op een één en ander belevenis terug. Er is altijd wel iets over "het andere" te schrijven. Dit wil ik graag aan de collega bloggers over laten, die zich hierop hebben gespecialiseerd. Ik heb al twee keer een gastblog over Nederlands-Duitse onderwerpen mogen schrijven.Elf jaar later begin ik deze website vanuit een buikgevoel. Ik ben in mijn leven vaak dingen vanuit het buikgevoel begonnen, ben het avontuur ingegaan, heb ze af gemaakt of ook weer af gebroken.Het leven, en niet alleen dat als EU-burger, is voor mij een avontuur waarin de weg het doel is. De laatste tijd beleef ik veel avonturen, vooral in mijn privéleven. Vorig jaar ben ik begonnen te wandelen, dit jaar heb ik voor mezelf een kleine droom waar gemaakt: voor het eerst in mijn leven op fietsvakantie gaan....Ik beleef zo veel en wil dit graag delen. Op deze site zal ik soms in het Duits en soms in het (niet perfecte) Nederlands schrijven. Dit omdat ik één of de andere taal in mijn hoofd heb. Mocht je een vertaling nodig hebben, dan schrijf mij gerust een email!
Ik verheug mij op jullie commentaren en opmerkingen. Verder hoop ik dat ik mijn lezers met mijn verhalen, anekdoten, gedachtes en foto’s te kan vermaken, tot nadenken of tot discussies kan brengen.

Als EU Bürgerin erlebt man so einiges. Als ich in 2004 in die Niederlande kam, hatte ich natürlich mit der "Einbürgerung" zu tun. Man meint ja, innerhalb der EU sei alles gut geregelt – ist es vielleicht auch – das kommt sicher immer auf den Betrachter an. Schon damals sind Dinge passiert, die ich hätte vermelden können. Ich komme sicherlich im Verlauf meines Schreibens auf die ein oder andere Anekdote zurück. Natürlich gibt es auch immer wieder Anlässe, um über "das Andere" zu schreiben. Dies überlasse ich allerdings weitestgehend den Blogger Kollegen und Kolleginnen, die sich darauf spezialisiert haben. Ich habe mich selbst schon als „Gastbloggerin“ zu Themen rund um die deutsch-niederländische Verständigung oder Wohnen in den Niederlanden beteiligt.
Jetzt, 11 Jahre später beginne ich diese Seite aus einem lange brodelnden Bauchgefühl heraus – viele Dinge in meinem Leben habe ich aus einem Bauchgefühl heraus begonnen, in Angriff genommen, zu Ende gebracht oder auch abgebrochen.
Das Leben, nicht nur als EU Bürgerin, ist für mich ein Abenteuer in dem der Weg das Ziel ist. All diese Abenteuer sind mehr oder weniger erwähnenswert. In letzter Zeit häufen sich die Abenteuer in meiner Freizeit. Ich habe im letzten Jahr das Wandern begonnen, dieses Jahr habe ich mir einen Traum erfüllt und bin das erste Mal im Leben mit dem Fahrrad in den Urlaub gefahren...
Ich erlebe so viel – und möchte es teilen.
Ich werde gemischt deutsch oder (nicht ganz perfekt) niederländisch schreiben, genauso, wie es mir in den Kopf kommt. Solltet ihr eine Übersetzung der jeweiligen anderen Sprache benötigen, schreibt mir bitte – ich liefere gerne nach!

Ich freue mich über Kommentare oder Anmerkungen und hoffe, dass ich meine Leser und Leserinnen mit meinen Geschichten, Anekdoten, Gedanken und Bildern unterhalten, zum Nachdenken oder Diskutieren anregen kann.
Veel leesplezier en hartelijk groet,
Alexandra Koch

Reacties

Populaire posts van deze blog

Der Weg ist das Ziel | Gedanken zum Wandern

Herfstimpressies

Het avontuur Posbank