Het avontuur Oostenrijk

InnsbruckAfgelopen voorjaar was ik op visite bij mijn nicht. Zij studeert in Innsbruck, voor mij de gelegenheid om Tirol onder de loep te nemen.
Innsbruck heeft een mooie kleine “Altstadt”, die je in één dag kunt bewandelen. Er zijn genoeg bezienswaardigheden die ik uiteraard deze keer overgeslagen heb omdat het weer zo mooi was. Ik probeerde gewoon de sfeer van de stad te proeven.

De bedoeling was, dat wij in de nabije omgeving wandeltochten gingen doen. De eerste dag hebben wij dat ook gedaan. Een kleine wandeling naar de ‘Hohe Munde’ (Rauthütte). IMG_1132Voor mij was het de eerste keer dat ik überhaupt op een berg ging, tenminste een berg die voor mijn doen hoog is. Voor de wandeling wordt aangegeven dat het 1,5 uur lopen is. En deze 1,5 uur hadden wij ook nodig. Het was warm weer en ik heb overal genoten van de schitterende natuur en natuurlijk, boven aangekomen, van een prachtig uitzicht. Op de terugweg kiezen wij een andere route met een iets fraaier uitzicht. Ik was meteen verkocht aan dit prachtige gebied Tirol!

Op pad met Mamma Muh

In mei kun je nog aardig wisselvallig weer hebben en zo was ook voor dit weekend veel onweer en regen voorspeld. Daarom hadden wij spontaan besloten om richting zuiden te vertrekken. Dat vond ik niet erg, zo kwam ik in het genoegen om twee dagen met een camper (lees: VWT3 – genoemd MammaMuh) “on tour” te gaan – toch wel een oude nostalgische droom van mij!

IMG_1240S avonds hebben wij de spullen gepakt en een alternatieve route naar Zuid-Tirol gekozen. Het reizen in de camper is voor mij een prachtige ervaring. En dan de eerste nacht in de natuur. Naja, bijna natuur dan. Wij parkeerden langs een straat met vrij veel verkeer. En toch hadden wij de volgende ochtend een schitterend uitzicht. Ik kreeg de smaak te pakken!
Wij gingen via de Reschenpas verder en hebben Tolwegen vermeden. Dat was een goede beslissing. Je kunt met een camper toch niet zo snel rijden, en zo zie je ook veel meer van de prachtige omgeving. Ik geniet op mijn bijrijder stoel. Tirol – Zuid Tirol, alle borden in het Duits en later ook in het Italiaans. In Zuid Tirol was alles nog groen en de bergen net zo hoog als in Tirol.

Van Tirol zomaar naar Italië

IMG_1277In Italië was het dan opeens echt zomer. De geur van jasmijn en oleander, olijfbomen en palmen. Heerlijk! Zoiets had ik lang niet meer gezien en ik heb ontzettend genoten om ernaar te kijken. Ons doel was om in Malcesine met de kabelbaan op de Monte Baldo te gaan. Het was het pinkster weekend en ergens waren ook nog vakantie. Het was zo druk dat wij nergens konden parkeren. Omdat het ook vrij warm was hebben wij uiteindelijk besloten om in het prachtige Gardameer te gaan zwemmen. Geen slechte keuze, zou ik zeggen! Lekker verfrissend en even in de zon laten drogen. Het voelde als of ik al weken op pad was, het ultimatieve vakantiegevoel!

IMG_1255Na een kleine twee uurtjes “Sommer-Sonne-Strand und Wasser” reden wij terug richting Arco. Het was een leuk plaatje daarzo en natuurlijk mochten ijs en pizza niet ontbreken! Wij stonden met MammaMuh op een centrale parkeerplaats en vonden dit niet best voor onze overnachting. Daarom zijn wij ’s avonds nog een stuk verder de bergen in gegaan. Gelukkig - want dit uitzicht wil je toch echt niet missen! Een super mooi plekje met zicht op het Gardameer was onze slaapplek. En het ontbijt dan, schitterend, ik heb er verder geen woorden voor. Wat wil je meer?

En weer terug naar Tirol

Het regenfront naderde ook deze regio, reden genoeg voor ons om onze terugreis op te pakken. Wij reden via de Brennerpas terug.
IMG_1316De volgende twee dagen hebben wij in de buurt twee wandelingen gedaan. De eerste was een voor mij licht pittige route met af en toe een klimmetje naar de Strassberg-Hütte.
De tweede wandeling naar de Wettersteinhütte ging ononderbroken heuvelop. De weg was breed en voor een beginner zoals ik het ben gemakkelijk te lopen. Boven werden wij beloond met een wederom prachtig uitzicht en natuurlijk een super lekkere maaltijd. Ik kan over de tochten eigenlijk niet meer berichten dan dat ik er heel erg van genoten heb en laat graag de foto’s spreken.

Meiner Nichte Amelie, vielen lieben Dank für dieses schöne Geburtstagsgeschenk. Eine Reise mit tollen Eindrücken und wundervollen Tagen mit dir!